השתלמות גננות בתחומי התפתחות הילד

לדעת, לאתר ולעזור לילדים בתקופה הקריטית להתפתחותם!

לגננות העובדות עם ילדים בגילאי 0-3 שנים

מטרת הסדנא:

  • להעמיק את ידע הגננות בנושא ההתפתחות התקינה: מהם שלבי ההתפתחות, ואיך ניתן לתמוך בצורה הטובה ביותר בהתפתחות השפה, הדיבור, המוטוריקה הגסה והעדינה, ההתפתחות החברתית והרגשית של הילד.

  • הרחבת הידע בתחום הגריה ההתפתחותית המותאמת לכל גיל.

  • זיהוי נורות אדומות: לאפשר זיהוי טוב ומדוייק יותר של קשיים התפתחותיים מוקדם ככל שניתן

  • העצמת הגננת כאשת המקצוע הראשונה שפוגשת את הילד, וחיזוק הביטחון שלה בנוגע להפנייתו לאנשי מקצוע התפתחותיים.

  • הרחבת סל הכלים של הגננת לניהול תהליכים מול הורים כאשר עולים קשיים התפתחותיים והתנהגותיים.

     

מבנה הסדנא:

3  מפגשים המועברים ע"י אנשי מקצוע מתחום התפתחות הילד. בכל מפגש, 2 הרצאות ושיח עמיתים.

 

מפגש ראשון, 14/4/15

איתור מוקדם והתפתחות תקינה:

מרצה:  יעל לדרר, קלינאית תקשורת התפתחותית, בעלת קליניקה פרטית בכפר סבא ומדריכת גננות בפרויקט מעגן

  • איתור מוקדם: חשיבות איתור מוקדם, תפקיד הגננת.

  • התפתחות תקינה של שפה ודיבור:

  • מה בין תקשורת שפה ודיבור

  • קסם רכישת השפה – התפתחות תקינה: איך ילדים עושים את זה- לומדים אלפי מילים, ומאות חוקים דקדוקיים?

  • לב ההתפתחות: חשיבות התפתחות השפה והדיבור, והקשר להתפתחות הרגשית, החברתית והקוגניטיבית.

תפקיד המבוגר המתווך בתהליך הרכישה התקינה של השפה

 

הכרות עם לקויות בתחום התקשורת, השפה והדיבור

מרצה: יעל לדרר, קלינאית תקשורת התפתחותית, בעלת קליניקה פרטית בכפר סבא ומדריכת גננות בפרויקט מעגן

  • התפתחות לא תקינה של תקשורת, שפה ודיבור: גורמים מולדים וסביבתיים המשפיעים על התפתחות התקשורת, השפה והדיבור.

  • הכרות עם לקויות נפוצות בתחום זה:

  • לקות שפה ספציפית

  • הרצף האוטיסטי

שיבושי היגוי ולקויות דיבור אחרות

 

מפגש שני,28/4/15

התפתחות פסיכולוגית ורגשית בגיל הרך

מרצה: ז'אנה פורת, פסיכולוגית קלינית, בית חולים שניידר, גן לילדים אוטיסטים וקליניקה פרטית.

התפתחות רגשית מלידה ולאורך שש שנות החיים הראשונות. היכרות עם אבני הדרך ההתפתחותיות התקינות. זיהוי קשיים רגשיים והתמודדות עם בעיות רגשיות והתנהגותיות בסביבת הגן, הפנייה לגורמי טיפול מקצועיים ועבודה מערכתית מול גורמי מקצוע והורים.

  • טמפרמנט והיקשרות- מאפייני טמפרמנט וההשפעה שלהם על התפתחות ועל הקשר עם הסביבה המטפלת, סודי היקשרות וההשלכות על תהליכי יצירת קשרים ופרידה מההורים.

  • אבני דרך התפתחותיות ורצפים התפתחותיים– אובייקט מעבר, תהליכי גמילה, נפרדות.

התפתחות חברתית –ניצני האמפטיה, התפתחות של משחק חברתי, התייחסות לקבוצת השווים.

 


התפתחות מוטורית בגיל הרך

מרצה: מיכל נעם MA,PT פיזיותרפיסטית ילדים נוירו התפתחותית מאבחנת מטפלת ומדריכה הורים בנוגע להתפתחות תינוקם מדריכת פיזיותרפיסטים במעון השיקומי של עזר מציון

 

התפתחות התינוק בשנת חייו הראשונה מרתקת ומופלאה...היא שנה של פאזל המורכב מהרבה חלקים. בהרצאה יושם דגש על התפתחות מוטורית כחלק מהפאזל ההתפתחותי כללי של התינוק. מהי התפתחות מוטורית? כיצד היא משפיעה ו/או מושפעת מהסביבה? מה תפקיד הגננת בהרכבת הפאזל הזה (כן כן יש לך תפקיד משמעותי בהרכבת הפאזל) וכיצד ניתן ליצור סביבה מעודדת התפתחות בגן/מעון.

בהרצאה נדבר על התפתחות כללית. מהי חשיבותה של המוטוריקה הגסה להתפתחות קוגניטיבית,שפתית, רגשית ותפיסתית,ומהם הגורמים אשר משפיעים על ההתפתחות המוטורית.

להתפתחות יש רצף ובו תחנות חשובות: מהו רצף ההתפתחות הנכון מבחינת שלבים וזמנים, על מה חשוב  להסתכל, האם יש לסדר בכלל חשיבות?

 

מפגש שלישי, 12/5/15

 

מרעשן לעפרון - התפתחות מיומנויות תפקודי הידיים מלידה ועד גיל שלוש:

מרצה: יעל זקוב, מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות, מדריכת צוותי מעונות בפרויקט מעגן ומדריכת הורים על פי גישת ה-MISC של פרופ' קליין מאוניברסיטת בר-אילן

  • הקשר הסנסו-מוטורי: לגעת כדי לדעת

  • הקשר בין מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה

  • "מה עושים עם זה?" -תיאום עין-יד, תכנון והתפתחות קוגניטיבית

  •  שלבי ההתפתחות של יכולות האחיזה והמשחק בעזרת הידיים ואיתור מוקדם של קשיים

 

הובלת תהליכים מול הורים

מרצה:  לירון גרץ, BA בחינוך מיוחד,  מדריכה של גננות בחינוך המיוחד בחדרה

 

כאשר עולים קשיים התפתחותיים, עשויה להיות פגיעה בתחושת המסוגלות ההורית ובקשר בין ההורה לילד. תהליכים של הפנית הורה לאיש מקצוע צריכים להיות מלווים ברגישות ומקצועיות. בפגישה זו נדון בקשיים שעולים בתהליכים אלו- תהליך אבל, התנגדות, פגיעה באמון במערכת ועוד, ובליווי המקצועי הנדרש.

  • אבני הבסיס בקשר עם ההורים- עם מה הורה מגיע למפגש

  • הפניית הורה לאיש מקצוע: הקושי של ההורה

  • תהליכי העיבוד שעובר ההורה: תהליך האבל, דרכי התמודדות לא יעילות, דרכי התמודדות יעילות, ההורה הפועל.

  • התמודדות הגננת עם קשיי ההורים

  • משמעות הקשר של הגננת עם גורמי הטיפול.

  • גננת כממשיכה טיפולית בגן