השקיעו בבחירת התוכן!
אבל איך מזהים תוכן איכותי?

_edited.jpg

זה כבר ידוע ומדובר שיותר מידי מסך מפריע להתפתחות בגיל הרך.

פעילויות תואמות גיל כמו משחק עם חברים, חקירת צעצועים, משחק בכאילו ותנועה הם הגירויים המיטיבים ביותר להתפתחות המח, ולכן גם להתפתחות שפה, תקשורת, ויסות רגשי והתמדה בפעילויות.

ובכל זאת, המסכים פה כדי להישאר, הם לא הולכים לשום מקום.

המסך הוא כל כך רב מימדי, מגיש סוגים רבים כל כך של תוכן ופעילויות, שלדבר עליו בלי להתייחס למה בדיוק עושים איתו, זה בעצם לעשות עוול.

יש פעילויות שעושים עם מסך שלא יתרמו לילדים כלום. הם יזיקו לא בגלל מה שיש בתכנית הזו, אלא רק בגלל מה שאין בה: היא תגזול מהילד זמן שבו הוא יכול היה לבלות בפעילות תואמת גיל (כן, גם לשחק עם עצמו זה משמעותי מאוד!).

יש תכנים שיזיקו ממש, וזה ברור לנו מהם: תכנים אלימים, מיניים, מבהילים, תכנים שאינם תואמי גיל. ויש תכנים שהילדים יצליחו אפילו להרוויח מהם.

אז אין פה המלצה להראות מסך, אבל אם כבר מראים מסך, השקיעו בבחירת התוכן.

 

אז איך מזהים תוכן איכותי?

הנה כמה סימנים:
 

  1. התוכן צריך להיות איטי.
    תכניות אנימציה הן לעיתים מהירות מידי, הפריים (זוית הצילום) משתנה כמה פעמים בדקה, הדמויות מדברות מהר ובאופן כללי יש המון התרחשויות כל הזמן. הילדים יתקשו מאוד לעקוב. הם יבהו, הם יהיו מהופנטים, אבל הם יתקשו מאוד להבין משהו.

     

  2. התוכן צריך להיות בשפת האם, או בשפה שיש אליה חשיפה במשפחה:
    שפה נוספת זה נהדר. ילדים צעירים מצליחים בצורה נפלאה לרכוש שפה נוספת, כאשר הם חשופים אליה בתוך אינטראקציה. הם לא יצליחו לרכוש משהו משמעותי כאשר הם חשופים לשפה שניה מהמסך. אנחנו פוגשים ילדים שכן מצליחים ללמוד אנגלית למשל מחשיפה למסך, אבל בד"כ הלמידה הזו תסתכם ב-15-20 מילים (שמות של צבעים, מספרים, אולי עוד שמות של מעט חפצים) וזהו. הם לא ירכשו יכולת להבין שיחה או להשתתף בשיחה. במחקר, נמצא כי ילדים שנחשפו מגיל צעיר למשך שעות רבות לסרטונים בשפה זרה הראו סיכון של עד פי 15 להיות לקויי שפה לעומת ילדים שלא נחשפו לסרטונים בשפה זרה.

     

  3. הדמויות צריכות להתנהג "יפה":
    הדמויות בסרט צריכות להתנהג כמו שהיינו מצפים מהילדים שלנו להתנהג. שימו לב לאלימות ולתפקידיה בסרטונים שאתם מראים לילדים, ולמסרים הסמויים: האם לטובים מותר להרביץ? האם מישהו דואג לקורבן האלימות? האם היו איזשהן השלכות לפעולה האלימה?

     

  4. הסרטון צריך להכיל ידע או סיפור ברור:
    ראו לילדים תכניות שמראות סיפור, עם התחלה, אמצע וסוף. כזה שברור מה קרה שם. לחילופין, אם הסרטון בא ללמד משהו, שיהיה ברור מה ניתן ללמוד מהסרטון הזה.

     

  5. הכי חשוב: התוכן מתאים לילד שלי רק אם הוא יודע לספר מה הוא ראה שם.
    בכמה מילים, אפילו ממש בקצרה. אם הוא לא יודע, התוכן היה גבוה לו מידי, ולכן זה היה בזבוז זמן.