תעשו מזה בילוי!
עם שמיכה, פופקורן, תה ועוגיות

_edited.jpg

יתכן שהאזנתם לפודקאסט, או לאחת ההרצאות שלי, וקיבלתם רושם ש"אני נגד".

ובכן, אתם כנראה צודקים. :)

ובכל זאת, כמובן שיש מה להרויח.

אמצע אוגוסט, חום אימים, נמאס מאטרקציות. וגם נמאס שהילדים במסכים.

בכל פעילות שהיא, הרווח השפתי מגיע מהשיחה שסביבה:

השיחה שלפני והתכנון,

השיחה שקורית תוך כדי העשייה

וגם הסיכום שאנחנו עושים אחרי הפעילות, עם או בלי התבוננות בתמונות שצילמנו.

 

ובכן, גם צפיה היא פעילות.

 

היא חוויה משותפת שאנחנו עוברים יחד, ויכולים לדבר עליה ועל המחשבות שהיו לנו כשצפינו.

אז בהחלט: צפו יחד במשהו, רק תעשו מזה בילוי!

כשהילדים שלי היו קטנים, הייתי קוראת לזה "מסיבת תה ועוגיות". הייתי מכינה קנקן תה, היו כוסות מיוחדות שהיו שמורות לאירוע הזה בלבד, כמה עוגיות על צלחת והיינו רואים משהו מעולה ביחד.

מה זאת אומרת מעולה? משהו שגם הם נהנים ממנו, וגם אתם. כשזה איכותי באמת, זה חוצה גילאים. אנחנו היינו רואים למשל חלקים מצלילי המוזיקה, וואלאס וגרומיט או סרטים של דיסני. מה שלא תבחרו, אל תשכחו אותכם.

לפני- בוחרים משהו ביחד. מקריאים את התקציר, בודקים שזה מתאים לתחום עניין של כולם, ואם בכלל רוצים לעשות מזה אירוע- אפשר לערוך הצבעה ביתית :)

מה עוד לפני? הטרמה. למשל, אם הסרט מתאר תקופה מסוימת, אפשר להזכיר לילדים משהו על התקופה הזו. אם הסרט מתמקד בחיה מסוימת, בדמות מסוימת, אפשר לקרוא על זה קודם, אחרת חלק מהסרט יעבור מעל הראש.

תו"כ הסרט הייתי עוצרת לפעמים, אם היו בדיחות שהיו "גבוהות" מידי לאחד הילדים. אם כולנו צחקנו ורק אחד לא, כנראה שהוא פספס משהו.

ואחרי הסרט- יש מלא מה לעשות:

  • אפשר לספר את העלילה. מה קרה מההתחלה ועד הסוף. זה עוזר לילדים ללמוד איך מספרים- איך מפרידים בין עיקר לתפל, איך מארגנים את המידע, איך שומרים על עניין, וגם יעזור להם להבין אולי חלקים שהם פספסו.

  • אפשר לשחק את העלילה. אני אהיה החמור ואתה תהיה שרק. ולשחזר את הסיפור או להמציא משהו אחר לגמרי.

  • אפשר לעזור לתפוס את החלקים הקשורים ל-ToM (תיאוריית המיינד). החלקים שהסרט מראה זה מה הדמויות עושות בפועל, וקשה יותר לייצג בסרט מה הדמויות חשבו, ידעו, הרגישו, רצו וכו'. ילדים צעירים עסוקים מאוד בפיתוח ההבנה שלהם על מה שיש במיינד של אחרים. סרט הוא הזדמנות מעולה לדבר על זה, ולעזור להם לראות את מה שאולי פספסו.

  • חשיבה מופשטת: מעניין לדבר עם הילדים גם על מה שלא קרה: על אפשרויות אחרות לפתור את הבעיה שהיתה לדמויות. על מה היה קורה אם הם היו בוחרים בפתרון אחר. על הבנה של הסיבתיות שהיתה בסרט (סיבה ותוצאה), ועל איך אפשר להמשיך את הסרט אחרי שהוא נגמר. סרט, אם הוא טוב, יש הרבה מקום גם לדיון ערכי, חברתי.

     

    אז... תכינו פופקורן ושמיכה, או תה ועוגיות ובכל מקרה, תבלו יחד!

 עוד על מה שאפשר להרוויח ממסך - פרק 11, כאן