054-5657981
yaelederer@gmail.com
יעל לדרר
קלינאית תקשורת התפתחותית, M.A
מרצה על התפתחות ילדים בעולם טכנולוגי
אמא לא פה, היא בטלפון
מה מצאנו במחקר שזכה בפרס "המאמר המצטיין" של הפקולטה לרפואה?
במרץ 2022 התפרסם בכתב העת Child Development המחקר עליו עבדתי במשך כמה שנים בהנחיית ד"ר קטי בורודקין מאוניברסיטת תל אביב.
לאחרונה הוא מעורר התעניינות נוספת, בעקבות זכיה בפרס "המאמר המצטיין" של הפקולטה לרפואה.
המחקר בא לספר קצת את הסיפור של איך זה להיות ילד היום:
איך זה שצריך להתחרות על תשומת הלב של ההורה עם אובייקט מאוד מאוד אטרקטיבי. הסמרטפון.
Lederer, Y., Artzi, H., & Borodkin, K. (2022). The effects of maternal smartphone use on mother–child interaction. Child Development, 93(2), 556-570.
-
האינטראקציה בין הורה לילד היא שדה הלמידה המרכזי להתפתחות בגיל הרך. היא מלמדת את הילד שפה ודיבור, היא מלמדת אותו לקיחת תור, יוזמה והיענות. אינטראקציה טובה, רבה, רגישה ואיכותית מקושרת באופן הדוק להתפתחות הרגשית, הקוגניטיבית, החברתית וגם השפתית. במילים אחרות- תינוק או פעוט שמקבל מהסביבה שלהם הרבה אינטראקציה, יראה התפתחות טובה יותר.
לא כל אינטראקציה מניבה את אותן התוצאות. אנחנו יודעים היום מסקירה של עשורים של מחקר, שיש אפיונים שהופכים את האינטראקציה לכזו שמנבאת בצורה טובה יותר התפתחות שפה ודיבור. מהם המאפיינים האלו? בקצרה, ילדים צריכים לשמוע הרבה מאוד שפה, ושתהיה מגוונת ואיכותית. הם צריכים גם להשתתף בשיחה בה תור הדיבור עובר ממנו להורה ובחזרה אליו הרבה מאוד פעמים. וגם, ההורה צריך להגיב הרבה לדברים שהילד עושה ואומר, לעקוב אחר היוזמות של הילד.
במחקר שלנו רצינו לבדוק מה קורה לאינטראקציה כשאמא בטלפון. הזמנו לחדר המאורגן כמו סלון אמהות ופעוטות בני שנתיים עד שלוש ואמרנו לאם לשחק עם הילד, כפי שהיא היתה משחקת איתו בסלון של הבית. בשליש מהזמן לא היתה הוראה נוספת. בשליש- היא התבקשה בנוסף למשחק גם לקרוא מגזינים ולסמן אילו כתבות היו מעניינות בעיניה. ובשליש האחרון- לקרוא בדף פייסבוק ייעודי ולסמן אילו פוסטים עניינו אותה. סדר התנאים היה רנדומלי. האינטראקציה צולמה בוידאו ואז עברנו לניתוח שלה: מצאנו פגיעה בכל המדדים של האינטראקציה. כשאמא היתה בטלפון היא דיברה הרבה פחות, היא נכשלה יותר להיענות ליוזמות של הילד, הכשלונות שלה היו "חמורים" יותר (נכשלה להיענות לו גם כשהוא שאל שאלה למשל, כוונה תקשורתית המחייבת סגירת מעגל) והיו הרבה פחות תורות דיבור. בנוסף, ניתחנו את התוכן של דבריה, ומצאנו שכשהיא היתה בטלפון היא הרחיבה פחות את מבעיו של הילד, ונטתה יותר רק לאשר אותם ("יופי חמוד!").
לא מצאנו הבדל מובהק בין התנאי בו היא קראה במגזין לבין התנאי בו היא קראה בטלפון, כך שלכאורה ניתן להסיק שאין הבדל כזה. עם זאת, חשוב לציין שני דברים: הראשון, קריאה של חומר מודפס הוא לא דבר נפוץ בקרב אימהות בנוכחות הפעוטות, לעומת סמרטפון שהוא מאוד נפוץ. לפי שאלונים שהעברנו, רק אמא אחת מתוך 40 ציינה שהיא קוראת ספר או מגזין בנוכחות ילדיה לעומת 39 מתוך 40 שציינו שהם משתמשים בסמרטפון בנוכחות הילדים. הדבר השני הוא אופי המטלה: יתכן שבקריאה אין הבדל בין סמרטפון לחומר מודפס. אבל בסמרטפון אנחנו עושים הרבה יותר מאשר רק קריאה. יתכן שאם היינו בוחרים במטלה אחרת לאם, למשל, צפיה בוידאו, הסתמסות או רכישה באתר קניות כלשהו, היינו מקבלים הבדל בין חומר דיגיטלי למודפס.
השורה התחתונה היא כזו: שימוש הורי בטלפון חכם פוגע מאוד באינטראקציה בין הורה לילד. היות ואנחנו יודעים את חשיבות האינטראקציה להתפתחות, יש סיבה טובה להניח שילדים להורים שמשתמשים רבות בנוכחותם, יראו פגיעה התפתחותית.
רוצים לדעת עוד על שימוש הורי בסמרטפון?
איך הוא משפיע על התפתחותם הרגשית של ילדים?
על סגנון ההתקשרות ועל התפתחות התפקודים הניהוליים?
וחשוב מזה: רוצים לדעת מה אפשר לעשות?
הכל נמצא בפרק 10. כבר רכשתם? מאזינים כאן.